Przejdź do treści

E-materiały edukacyjne wspierające włączenie się uczniów przybywających do Polski do polskiego systemu oświaty

Grafika przedstawia logo Funduszu Europejskiego dla Rozwoju Społecznego, flagę Rzeczpospolitej Polski oraz flagę Unii Europejskiej.

FERS.01.04-IP.05-0018/24

Lider: Politechnika Łódzka – Kierownik projektu: dr hab. Jacek Stańdo, prof. uczelni 
Partner: Uniwersytet Wrocławski – Kierownik projektu: dr hab. Anna Żurek, prof. uczelni 
Okres realizacji projektu: od 01.12.2024 do 30.11.2026
Wartość projektu (100% dofinansowania z Unii Europejskiej): 3 146 400,00 PLN

Grafika przedstawia widoki z różnych regionów Polski: Tatry, Wrocław, Gdańsk, Morze Bałtyckie, Warszawa, Łódź. Na środku flaga Polski.

 

Celem projektu jest wsparcie uczennic i uczniów w procesie włączania do polskiego systemu oświaty poprzez przygotowanie 150 e-materiałów edukacyjnych skierowanych do dzieci ze znajomością języka polskiego na poziomie od A1 do B1 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ). 
E-materiały zostaną zrealizowane w następujących obszarach nauczania na etapie szkoły podstawowej: 

  • edukacja wczesnoszkolna, 
  • język polski, 
  • historia, 
  • geografia, 
  • wiedza o społeczeństwie. 

Włączenie uczniów/uczennic przybywających do Polski do polskiego systemu oświaty jest niezmiernie ważne. Umożliwia dzieciom imigrantów uczestnictwo w polskim systemie edukacyjnym, sprzyja ich integracji ze społeczeństwem, pomaga w budowaniu więzi społecznych, zapobiega izolacji i tworzy zrozumienie prowadzące do dialogu międzykulturowego. 

E-materiały mają zapewnić uczniom z różnych krajów równy dostęp do wiedzy i umiejętności oraz zwiększać ich szanse na osiągnięcie sukcesów akademickich i zawodowych w przyszłości. Wyrównanie szans ma między innymi za zadanie przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu. 

Grupę docelową w projekcie stanowią nauczycielki i nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego, historii, geografii i wiedzy o społeczeństwie oraz uczennice i uczniowie z doświadczeniem migracji ze znajomością języka polskiego na poziomie od A1 do B1 wg Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ). 

Podczas zajęć dodatkowych z języka polskiego oraz zajęć wyrównawczych nauczyciele korzystają z różnych źródeł, starając się stworzyć z nich spójną ścieżkę edukacyjną, co często jest zadaniem zbyt czasochłonnym. Jednocześnie uczniowie i ich rodzice również mają ograniczony dostęp do wiarygodnych materiałów edukacyjnych, a znalezienie poprawnych merytorycznie zasobów, które umożliwiałyby im samodzielną naukę i rozwój, stanowi dla nich duże wyzwanie. 

Zadania realizowane w projekcie

Zadanie 1. Opracowanie merytoryczne 50 e-materiałów do edukacji wczesnoszkolnej skierowanych do dzieci ze znajomością języka polskiego na poziomie A1 do B1 wg ESOKJ oraz poradnika metodycznego.

Zadanie 2. Opracowanie merytoryczne 50 e-materiałów do języka polskiego skierowanych do dzieci ze znajomością języka polskiego na poziomie A1 do B1 wg ESOKJ oraz poradnika metodycznego.

Zadanie 3. Opracowanie merytoryczne  25 e-materiałów do historii, 15 e-materiałów do geografii oraz 10 do wiedzy o społeczeństwie skierowanych do dzieci ze znajomością języka polskiego na poziomie A1 do B1 wg ESOKJ oraz poradników metodycznych.

Zadanie 4.  Opracowanie technologiczne 150 e-materiałów edukacyjnych (merytorycznie opracowanych w zadaniach 1, 2, 3) oraz ich integracja na platformie ZPE (zpe.gov.pl). W ramach zadania powstaną grafiki, pliki audio, multimedia oraz ćwiczenia interaktywne zgodnie z wytycznymi autorów. E-materiały zostaną dostosowane do potrzeb uczniów i uczennic z różnymi rodzajami niepełnosprawności, zgodnie ze standardem WCAG 2.2.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie